Jesteś w:
System Obsługi Importu Docelowego
Obecnie SOID umożliwia:
- elektroniczne wystawienie zapotrzebowania przez lekarza,
- dokonanie jego oceny merytorycznej przez konsultanta medycznego,
- wydanie rozstrzygnięcia przez Ministerstwo Zdrowia,
- powiadomienie pacjenta, lekarza lub aptekę szpitalną drogą e-mail o rozstrzygnięciu.
System Obsługi Importu Docelowego (SOID) dostępny pod adresem https://soid.ezdrowie.gov.pl/ umożliwia elektronizację procesu zgłaszania zapotrzebowań na import docelowy leków.
W systemie przetwarzane są dane niezbędne do wydawania przez ministra właściwego do spraw zdrowia rozstrzygnięć dotyczących:
- zapotrzebowania na sprowadzanie z zagranicy produktów leczniczych niezbędnych dla ratowania życia lub zdrowia,
- zgłoszenia o konieczności wydania zgody na czasowe dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego,
- zapotrzebowania na sprowadzanie z zagranicy środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
Kolejne etapy projektu, zaplanowane na 2021 rok, obejmują dalszą elektronizację procesu oraz udostępnienie interfejsu, który:
- umożliwi przesyłanie zapotrzebowania przez systemy gabinetowe,
- udostępni w systemie gabinetowym informację o rozstrzygnięciu,
- udostępni na Internetowym Koncie Pacjenta informację o rozstrzygnięciu,
- umożliwi składanie wniosków o refundację importu docelowego za pomocą aplikacji Internetowe Konto Pacjenta.
SOID umożliwia elektronizację procesu wystawiania zapotrzebowań na sprowadzenie z zagranicy produktów leczniczych niezbędnych dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta, o których mowa w art. 4 ust. 2, zgłoszeń o konieczności wydania zgody na czasowe dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego, o którym mowa w art.4 ust. 8 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, a także zapotrzebowań na sprowadzenie z zagranicy środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. SOID umożliwia rozpatrywanie złożonych zapotrzebowań lub zgłoszeń, pobieranie przez apteki i hurtownie farmaceutyczne rozpatrzonych zapotrzebowań lub zgłoszeń oraz komunikację z ministrem właściwym do spraw zdrowia.
Obecnie SOID umożliwia:
- elektroniczne wystawienie zapotrzebowania przez lekarza,
- dokonanie jego oceny merytorycznej przez konsultanta medycznego,
- wydanie rozstrzygnięcia przez Ministerstwo Zdrowia,
- powiadomienie pacjenta, lekarza lub aptekę szpitalną drogą e-mail o rozstrzygnięciu.
System Obsługi Importu Docelowego (SOID) dostępny pod adresem https://soid.ezdrowie.gov.pl/ umożliwia elektronizację procesu zgłaszania zapotrzebowań na import docelowy leków.
W systemie przetwarzane są dane niezbędne do wydawania przez ministra właściwego do spraw zdrowia rozstrzygnięć dotyczących:
- zapotrzebowania na sprowadzanie z zagranicy produktów leczniczych niezbędnych dla ratowania życia lub zdrowia,
- zgłoszenia o konieczności wydania zgody na czasowe dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego,
- zapotrzebowania na sprowadzanie z zagranicy środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
Kolejne etapy projektu, zaplanowane na 2021 rok, obejmują dalszą elektronizację procesu oraz udostępnienie interfejsu, który:
- umożliwi przesyłanie zapotrzebowania przez systemy gabinetowe,
- udostępni w systemie gabinetowym informację o rozstrzygnięciu,
- udostępni na Internetowym Koncie Pacjenta informację o rozstrzygnięciu,
- umożliwi składanie wniosków o refundację importu docelowego za pomocą aplikacji Internetowe Konto Pacjenta.
SOID umożliwia elektronizację procesu wystawiania zapotrzebowań na sprowadzenie z zagranicy produktów leczniczych niezbędnych dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta, o których mowa w art. 4 ust. 2, zgłoszeń o konieczności wydania zgody na czasowe dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego, o którym mowa w art.4 ust. 8 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, a także zapotrzebowań na sprowadzenie z zagranicy środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. SOID umożliwia rozpatrywanie złożonych zapotrzebowań lub zgłoszeń, pobieranie przez apteki i hurtownie farmaceutyczne rozpatrzonych zapotrzebowań lub zgłoszeń oraz komunikację z ministrem właściwym do spraw zdrowia.
Praktyczne porady
Korzyści wynikające z wdrożenia systemu SOID
- Odciążenia pacjenta z konieczności osobistego dostarczenia zapotrzebowania poszczególnym uczestnikom procesu (Konsultant, Ministerstwo Zdrowia);
- Udostępnienie lekarzowi informacji o wystawionych przez niego zapotrzebowanych;
- Udostępnienie konsultantom medycznym możliwości oceny zapotrzebowań oraz informacji o dokonanych ocenach;
- Realizacja procesu obsługi zapotrzebowań i wniosków refundacyjnych drogą elektroniczną przez wszystkie podmioty biorące udział w procesie.
Podstawa prawna działania SOID:
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (art. 4 ust. 2, art. 4 ust. 8);
- Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia;
- Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.
Jak korzystać z SOID?
System dostępny jest na stronie https://soid.ezdrowie.gov.pl.
Niezalogowany użytkownik na stronie SOID ma możliwość weryfikacji zapotrzebowania, o ile posiada dane potrzebne do identyfikacji zapotrzebowania. Wymagane jest wprowadzenie dwóch z trzech dostępnych wartości:
- Kod zapotrzebowania,
- Numer rozstrzygnięcia,
- PESEL pacjenta/Nr paszportu/Nr wpisu do RPWDL.
Konto w systemie SOID może założyć podmiot biorący udział w procesie obsługi zapotrzebowania tj.: lekarz, konsultant i hurtownia farmaceutyczna.
Założenie konta jest możliwe tylko dla użytkowników posiadających konto w Elektronicznej Platformie Logowania Ochrony Zdrowia (e-PLOZ).
Za założenie konta dla hurtowni pobierana jest opłata w wysokości 500 zł. Jest to opłata jednorazowa. Dotyczy założenia konta, a nie każdego składanego przez hurtownię zgłoszenia.
Instrukcje dotyczące zakładania konta oraz użytkowania aplikacji dostępne są w sekcji Pliki do pobrania.
Praktyczne porady
Korzyści wynikające z wdrożenia systemu SOID
- Odciążenia pacjenta z konieczności osobistego dostarczenia zapotrzebowania poszczególnym uczestnikom procesu (Konsultant, Ministerstwo Zdrowia);
- Udostępnienie lekarzowi informacji o wystawionych przez niego zapotrzebowanych;
- Udostępnienie konsultantom medycznym możliwości oceny zapotrzebowań oraz informacji o dokonanych ocenach;
- Realizacja procesu obsługi zapotrzebowań i wniosków refundacyjnych drogą elektroniczną przez wszystkie podmioty biorące udział w procesie.
Podstawa prawna działania SOID:
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (art. 4 ust. 2, art. 4 ust. 8);
- Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia;
- Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.
Jak korzystać z SOID?
System dostępny jest na stronie https://soid.ezdrowie.gov.pl.
Niezalogowany użytkownik na stronie SOID ma możliwość weryfikacji zapotrzebowania, o ile posiada dane potrzebne do identyfikacji zapotrzebowania. Wymagane jest wprowadzenie dwóch z trzech dostępnych wartości:
- Kod zapotrzebowania,
- Numer rozstrzygnięcia,
- PESEL pacjenta/Nr paszportu/Nr wpisu do RPWDL.
Konto w systemie SOID może założyć podmiot biorący udział w procesie obsługi zapotrzebowania tj.: lekarz, konsultant i hurtownia farmaceutyczna.
Założenie konta jest możliwe tylko dla użytkowników posiadających konto w Elektronicznej Platformie Logowania Ochrony Zdrowia (e-PLOZ).
Za założenie konta dla hurtowni pobierana jest opłata w wysokości 500 zł. Jest to opłata jednorazowa. Dotyczy założenia konta, a nie każdego składanego przez hurtownię zgłoszenia.
Instrukcje dotyczące zakładania konta oraz użytkowania aplikacji dostępne są w sekcji Pliki do pobrania.
Jak możemy pomóc?
Pytania ogólne
- Jakie są preferowane przeglądarki do korzystania z systemu SOID?Preferowanymi przeglądarkami do poprawnego działania SOID są: Google Chrome oraz Mozilla Firefox
-
Jak uzyskać elektroniczny podpis i do czego jest on potrzebny?
SOID wymaga podpisu elektronicznego do złożenia wniosku o założenie konta w SOID oraz do podpisywania zapotrzebowań i zgłoszeń.
SOID umożliwia użytkownikowi podpisywanie następującymi podpisami elektronicznymi:
- Profilem Zaufanym,
- Kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem osobistym,
- Certyfikatem ZUS.
Informacje o tym, jak uzyskać elektroniczny podpis kwalifikowany dostępne są na stronie: https://www.biznes.gov.pl/przedsiebiorcy/sprawy-online/podpis-elektroniczny-i-profil-zaufanyotwiera się w nowej karcie.
-
Gdzie mogę zgłosić pytania dotyczące SOID oraz ewentualne błędy i problemy?
Błędy i problemy w zakresie SOID prosimy zgłaszać mailowo na adres: soid@cez.gov.pl.
- Jakie są preferowane przeglądarki do korzystania z systemu SOID?Preferowanymi przeglądarkami do poprawnego działania SOID są: Google Chrome oraz Mozilla Firefox
-
Jak uzyskać elektroniczny podpis i do czego jest on potrzebny?
SOID wymaga podpisu elektronicznego do złożenia wniosku o założenie konta w SOID oraz do podpisywania zapotrzebowań i zgłoszeń.
SOID umożliwia użytkownikowi podpisywanie następującymi podpisami elektronicznymi:
- Profilem Zaufanym,
- Kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem osobistym,
- Certyfikatem ZUS.
Informacje o tym, jak uzyskać elektroniczny podpis kwalifikowany dostępne są na stronie: https://www.biznes.gov.pl/przedsiebiorcy/sprawy-online/podpis-elektroniczny-i-profil-zaufanyotwiera się w nowej karcie.
-
Gdzie mogę zgłosić pytania dotyczące SOID oraz ewentualne błędy i problemy?
Błędy i problemy w zakresie SOID prosimy zgłaszać mailowo na adres: soid@cez.gov.pl.