Jesteś w:
Funkcjonalność obsługi elektronicznej deklaracji w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej
Funkcjonalność obsługi
elektronicznej deklaracji w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej
W 2019 roku udostępniono funkcjonalność obsługi elektronicznej
deklaracji podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie wyboru lekarza,
pielęgniarki i położnej. Deklaracje wyboru w postaci elektronicznej
można złożyć za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (IKP). W
tym celu należy wypełnić odpowiedni wniosek i podpisać go za pomocą Profilu
Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Papierowe deklaracje będą w dalszym ciągu honorowane i
funkcjonować będą równolegle z elektronicznymi. Treść deklaracji, tj. zakres
informacyjny oraz sposób obsługi w zakresie biznesowym zostanie
zachowany. Zmienia się jedynie forma przekazania i obsługa przez
zarządzającego w placówce.
W jaki sposób placówka zostanie poinformowana o wpłynięciu
elektronicznej deklaracji?
Placówki świadczące opiekę medyczną otrzymują - na podany
wcześniej adres e-mail - wiadomość informującą o złożeniu przez
pacjenta deklaracji wyboru ich placówki. Wiadomość ta zawiera wszystkie
niezbędne dane potrzebne do wyszukania danej deklaracji.
Listę przypisanych do Państwa placówki deklaracji w formie
elektronicznej, można wyświetlić w oprogramowaniu przystosowanym do obsługi
e-deklaracji.
Informacje dot. deklaracji zostaną wysyłane na adres poczty
elektronicznej przypisany zgodnie ze specjalnością organizacyjną podstawowej opieki zdrowotnej w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą.
Aktualność adresu poczty elektronicznej sprawdzisz na stronie https://rpwdl.csioz.gov.pl/, podając
dane swojej placówki POZ.
Mam informacje o elektronicznej deklaracji – co dalej?
Akceptację lub odrzucenie złożonych deklaracji można wykonać na
dwa sposoby:
- w oprogramowaniu gabinetowym wykorzystywanym w placówce
- jeżeli nie posiadasz obsługi
deklaracji POZ lub nie wiesz, czy posiadasz - skontaktuj się ze swoim
dostawcą systemu w celu ustalenia, czy zintegrował system zgodnie z
udostępnioną dokumentacją (dokumentacja jest dostępna pod adresem https://isus.ezdrowie.gov.pl/ );
- wykorzystując aplikację gabinetową dostępną pod
adresem https://gabinet.gov.pl.
Kolejne kroki w aplikacji gabinet.gov.pl:
- Deklaracje
POZ obsługiwane są z poziomu roli Personel Administracyjny oraz Administrator
Podmiotu;
- Wybierz
funkcjonalność Deklaracje dostępną na stronie
głównej panelu bocznego aplikacji;
- Wyszukaj
złożone, dostępne deklaracje po wybraniu opcji Wyszukaj.
W ramach wyszukania, wyświetlą się deklaracje POZ przypisane do wybranego
poziomu struktury organizacyjnej, pod warunkiem, że zostały złożone
deklaracje;
- Złożone
deklaracje mają określony status funkcjonalny możliwy do realizacji
(wystawiona, anulowana, zaakceptowana). Lista możliwych operacji do
wykonania jest prezentowana w kolumnie Akcje;
- Wybierz
odpowiednią deklarację i zaakceptuj ją wybierając Akceptuj, po
wcześniejszej weryfikacji jej poprawności (opcja Podgląd, np.
potwierdzenie uprawnień do świadczeń, dane pacjenta etc.). Wybraną
deklarację można odrzucić z odpowiednim komentarzem, który zobaczy pacjent
na swoim koncie IKP, informującym o powodzie odrzucenia.
Pełna instrukcja znajduje się pod adresem https://gabinet.gov.pl/pdf/instrukcja
Prezentacja złożonych deklaracji elektronicznych oraz informacji z
deklaracji papierowych
Elektroniczna deklaracja obsłużona z poziomu aplikacji
gabinet.gov.pl lub wytworzonego oprogramowania dedykowanego POZ jest
prezentowana w Internetowym Koncie Pacjenta od razu po zatwierdzeniu lub
odrzuceniu przez placówkę. W przypadku deklaracji papierowych złożonych w
placówce, informacja aktualizowana jest w cyklach miesięcznych, zgodnie z
zasadami obowiązującymi w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ). Przypominamy, że
prezentowane dane dla deklaracji papierowych, pochodzą z danych przekazywanych
przez świadczeniodawców do NFZ, dlatego w przypadku niezgodności prosimy o
kontakt.
Czy obsługa elektronicznych deklaracji wpływa na raportowanie do
NFZ?
Sposób przekazywania informacji o pacjentach objętych podstawową
opieką zdrowotną przez placówki do Narodowego Funduszu Zdrowia nie
ulega zmianie.