Szczepienia przeciw COVID-19 – sezon 2025/2026

Skierowania na szczepienia

Skierowania wystawiane są automatycznie przez Ministerstwo Zdrowia. Tak wystawione skierowanie umożliwi zapis na szczepienie. Lekarz może zdecydować o konieczności podania kolejnej dawki. Co zrobić, jeśli pacjent będzie chciał umówić się na szczepienie (kolejna dawka), korzystając z centralnej e-rejestracji?

Jeżeli pacjent będzie chciał umówić się na szczepienie (kolejna dawka), korzystając z centralnej e-rejestracji, lekarz powinien wystawić skierowanie zatytułowane „Skierowanie na szczepienie (dawka przypominająca)”.

Proces wystawiania skierowań na szczepienie przeciw COVID-19 rozpoczął się 9 września 2025 r. i potrwa do 14 września 2025 r. Od 15 września 2025 r. będzie możliwe tworzenie grafików w centralnej e-rejestracji z terminami od 22 września 2025.

Szczepienia będą realizowane w punktach szczepień od 22 września 2025 r. od godziny 16:00.

Oznaczanie dawek w e-Kartach Szczepień

Szczepienia przeciw COVID-19 mają charakter sezonowy. Co do zasady pacjent powinien przyjąć jedną dawkę. Szczepienia należy oznaczać w e-Kartach Szczepień jako: „1 z 1”.

Wyjątek!

W sytuacjach, gdy personel medyczny już w momencie szczepienia wie, że pacjent otrzyma kolejne dawki, należy zastosować odpowiednie oznaczenia.

Dziecko w wieku 6 miesięcy–4 lata bez historii szczepień lub potwierdzonego zakażenia SARS-CoV-2:

  • Pierwsza dawka: oznaczenie dawki jako „1 z 2”

  • Druga dawka: oznaczenie dawki jako „2 z 2”.

Pacjenci wymagający indywidualnego schematu szczepienia

Pierwsza dawka oznaczana jest w e-Karcie szczepień jako 1 z 1. Na podstawie wystawionych przez lekarza skierowań pacjent może zostać zaszczepiony dawkami 2 z 2 i 3 z 3.

Weryfikacja i poprawa kart szczepień w raportach dostępnych w gabinet.gov.pl

Aby sprawdzić, czy karta została poprawnie wprowadzona, należy:

  • Zalogować się jako pracownik medyczny do komórki organizacyjnej, w której były wprowadzane karty szczepień.

  • Wygenerować „Raport ogólny szczepień”.

Jeśli w kolumnie „Status rozliczenia” widnieje wartość „błędy”, należy:

  • Sprawdzić szczegóły w kolumnie „Błędy po weryfikacji regułami CeZ”.

Korekty może dokonać wyłącznie autor karty.

Przykładowe reguły walidacyjne blokujące rozliczenie

  • Reg_produkt – błędnie wprowadzony produkt leczniczy.

  • Reg_finansowanie – błędne finansowanie; prawidłowe to: publiczne – szczepienie w punkcie szczepień.

  • Reg_duplikat – wprowadzenie dwóch identycznych kart szczepień z tego samego dnia.

Jeśli karta ma status „rozliczone”, została poprawnie wprowadzona i przekazana do NFZ.

W przypadku problemów z rozliczeniem, mimo poprawnego statusu, należy skontaktować się z właściwym oddziałem wojewódzkim NFZ.