Jesteś w:
E-recepta transgraniczna
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U z 2021r., poz. 974, z późn. zm.) art. 2 pkt 35aa; art. 95b ust. 2 pkt 3 i ust. 4; art. 96 ust. 1 pkt 4; art. 96a ust. 1, ust. 1a, ust. 1aa, ust. 12; art. 99a ust. 3;
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie recept (Dz.U. z 2020 r., poz. 2424, z późn. zm.). § 1 pkt 2; § 2 ust. 1 pkt 5; § 5 ust. 4, ust. 9; § 5 ust. 5, § 6 ust. 3, § 13; § 14 ust.1 - 4.
Cel
Celem funkcjonalności e-recepty transgranicznej jest umożliwienie zagranicznym Pacjentom zrealizowania e-recepty w polskiej aptece, a także polskim Pacjentom zrealizowania e-recepty za granicą.
Realizacja w Polsce
W Polsce można zrealizować e-receptę transgraniczną wystawioną w:
- Estonii,
- Grecji,
- Portugalii,
- Finlandii,
- Czechach,
- Chorwacji,
- Hiszpanii,
- Łotwie,
- Litwie.
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U z 2021r., poz. 974, z późn. zm.) art. 2 pkt 35aa; art. 95b ust. 2 pkt 3 i ust. 4; art. 96 ust. 1 pkt 4; art. 96a ust. 1, ust. 1a, ust. 1aa, ust. 12; art. 99a ust. 3;
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie recept (Dz.U. z 2020 r., poz. 2424, z późn. zm.). § 1 pkt 2; § 2 ust. 1 pkt 5; § 5 ust. 4, ust. 9; § 5 ust. 5, § 6 ust. 3, § 13; § 14 ust.1 - 4.
Cel
Celem funkcjonalności e-recepty transgranicznej jest umożliwienie zagranicznym Pacjentom zrealizowania e-recepty w polskiej aptece, a także polskim Pacjentom zrealizowania e-recepty za granicą.
Realizacja w Polsce
W Polsce można zrealizować e-receptę transgraniczną wystawioną w:
- Estonii,
- Grecji,
- Portugalii,
- Finlandii,
- Czechach,
- Chorwacji,
- Hiszpanii,
- Łotwie,
- Litwie.
Informacja dla Pacjenta - przetwarzanie danych osobowych
Przypominamy, że Apteka oraz Punkt Apteczny ma obowiązek:
- umieścić Informację dla Pacjenta Zagranicznego (PIN B - do pobrania również na dole strony w Plikach do pobrania) informującą o przetwarzaniu danych osobowych w widocznym miejscu oraz
- umożliwić Pacjentowi zapoznanie się z Informacją dla Pacjenta Zagranicznego przed zrealizowaniem e-recepty transgranicznej.
Obowiązek ten wynika z Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie recept (Dz.U. z 2020 r., poz. 2424) § 13. - "Po identyfikacji pacjenta, o której mowa w art. 96 ust. 1 pkt 4 ustawy - Prawo farmaceutyczne, a przed uzyskaniem dostępu do recepty, farmaceuta jest obowiązany poinformować pacjenta realizującego receptę transgraniczną w postaci elektronicznej, gdzie znajduje się informacja o przetwarzaniu danych osobowych w związku z realizacją recepty, co najmniej przez wywieszenie tej informacji w miejscu sprzedaży.
Jak możemy pomóc?
Farmaceuci z całego kraju zadali nam szereg pytań dotyczących działania systemu elektronicznej recepty transgranicznej. Poniżej odpowiadamy na te najczęściej zadawane. Lista ta będzie na bieżąco aktualizowana
Aspekty prawne
- Jakie są podstawy prawne e-recepty transgranicznej?
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U z 2021r., poz. 974, z późn. zm.) art. 2 pkt 35aa; art. 95b ust. 2 pkt 3 i ust. 4; art. 96 ust. 1 pkt 4; art. 96a ust. 1, ust. 1a, ust. 1aa, ust. 12; art. 99a ust. 3;
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie recept (Dz.U. z 2020 r., poz. 2424, z późn. zm.). § 1 pkt 2; § 2 ust. 1 pkt 5; § 5 ust. 4, ust. 9; § 5 ust. 5, § 6 ust. 3, § 13; § 14 ust.1 - 4.
-
Czy jest możliwość refundacji e-recepty transgranicznej?
Tak, zwrot kosztów refundacji możliwy jest w kraju pacjenta. Wymagane jest zawnioskowanie przez Pacjenta o zwrot. W przypadku polskiego Pacjenta wymagane jest złożenie stosownego wniosku do NFZ.
Więcej informacji udziela NFZ na stronie: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-uzyskac-zwrot-kosztow-leczenia-w-ramach-dyrektywy-transgranicznej/
Należy złożyć “WNIOSEK O ZWROT KOSZTÓW ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ UDZIELONYCH NA TERYTORIUM INNEGO NIŻ RZECZPOSPOLITA POLSKA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO UNII EUROPEJSKIEJ LUB EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO – NA PODSTAWIE ART. 42b USTAWY Z DNIA 27 SIERPNIA 2004 r. O ŚWIADCZENIACH OPIEKI ZDROWOTNEJ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH"
Uwaga: w przypadku e-recepty transgranicznej we wniosku w punkcie 6.5.1 należy podać klucz dostępu do recepty składający się z 44 cyfr.
-
Jakie są wyłączenia i ograniczenia w przypadku e-recepty transgranicznej?
Przepisać na e-receptę transgraniczną można produkty lecznicze gotowe, leki refundowane oraz nierefundowane.
Ograniczenia w zakresie wystawianych produktów, to:
- leki psychotropowe, odurzające;
- leki recepturowe;
- środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne;
- brak możliwości wydawania leków o innej mocy/postaci dawki.
Realizacja e-recepty transgranicznej
- Czy e-recepta transgraniczna jest dostępna dla każdego?
W przypadku polskiego Pacjenta (bądź Pacjenta z nabytymi prawami do świadczeń na terenie RP) wyjeżdżającego za granicę konieczne do spełnienia są dwa warunki:
- Ukończony 18. rok życia;
- Posiadanie Internetowego Konta Pacjenta w celu wyrażenia zgody na obsługę e-recept transgranicznych.
- Czy można wydać pacjentowi zamiennik leku w ramach realizacji e-recepty transgranicznej? (przy zachowaniu mocy/postaci dawki)Tak, można wydać zamiennik, o ile na e-recepcie nie wskazano, że nie można dokonać zamiany leku (znacznik "nie zamieniać").
- Podejrzewam, że w polskiej aptece sprzedaje się inne leki, o innej nazwie, niż przepisane na recepcie może mieć Pacjent zza granicy. Czy można wydać pacjentowi zamiennik leku? (przy zachowaniu mocy/postaci dawki)Tak, można wydać zamiennik, o ile na e-recepcie nie wskazano, że nie można dokonać zamiany leku (znacznik "nie zamieniać").
PIN B (Patient Information Notice)
- Co to jest PIN B i gdzie go znaleźć?PIN B, nazwa wywodzi się od angielskiej nazwy Patient Information Notice i oznacza Informację dla Pacjenta. Jest to dokument zawierający informacje o przetwarzaniu danych osobowych Pacjenta w kraju realizacji recepty. Farmaceuta ma obowiązek udostępnienia PINu B w postaci wydruku przed realizacją e- recepty transgranicznej. Treść PINu B została udostępniona aptekom przez NIA – Naczelna Izba Aptekarska, dostępna jest także na portalu ezdrowie.gov.pl, w zakładce dla Aptek -> e-recepta transgraniczna -> Pliki do pobrania.
- Czy PIN B można powiesić gdzieś na ścianie w aptece w widocznym miejscu, bez konieczności ustnego informowania pacjenta o przetwarzaniu danych?Tak, jednak obowiązkowo trzeba Pacjentowi wskazać PIN B, poinformować Go, gdzie PIN B się znajduje i umożliwić zapoznanie się z treścią.
Problemy techniczne
- Gdzie przekazywać problemy techniczne związane z e-receptą transgraniczną? Na jaki adres można kierować zgłoszenia? Np. problemy informatyczne typu recepty nie widać w systemie, recepta błędnie wystawiona na inną osobę itp.
Wszelkie zgłoszenia prosimy kierować za pomocą formularza zgłoszeniowego problemów dostępnego pod adresem: https://p1pomoc.cez.gov.pl/ lub na adres mailowy: e-recepta@cez.gov.pl.
Możliwy jest także kontakt telefoniczny za pośrednictwem Infolinii technicznej: 19 239 lub zza granicy +48 515 239 239.
Aspekty prawne
- Jakie są podstawy prawne e-recepty transgranicznej?
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U z 2021r., poz. 974, z późn. zm.) art. 2 pkt 35aa; art. 95b ust. 2 pkt 3 i ust. 4; art. 96 ust. 1 pkt 4; art. 96a ust. 1, ust. 1a, ust. 1aa, ust. 12; art. 99a ust. 3;
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie recept (Dz.U. z 2020 r., poz. 2424, z późn. zm.). § 1 pkt 2; § 2 ust. 1 pkt 5; § 5 ust. 4, ust. 9; § 5 ust. 5, § 6 ust. 3, § 13; § 14 ust.1 - 4.
-
Czy jest możliwość refundacji e-recepty transgranicznej?
Tak, zwrot kosztów refundacji możliwy jest w kraju pacjenta. Wymagane jest zawnioskowanie przez Pacjenta o zwrot. W przypadku polskiego Pacjenta wymagane jest złożenie stosownego wniosku do NFZ.
Więcej informacji udziela NFZ na stronie: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-uzyskac-zwrot-kosztow-leczenia-w-ramach-dyrektywy-transgranicznej/
Należy złożyć “WNIOSEK O ZWROT KOSZTÓW ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ UDZIELONYCH NA TERYTORIUM INNEGO NIŻ RZECZPOSPOLITA POLSKA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO UNII EUROPEJSKIEJ LUB EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO – NA PODSTAWIE ART. 42b USTAWY Z DNIA 27 SIERPNIA 2004 r. O ŚWIADCZENIACH OPIEKI ZDROWOTNEJ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH"
Uwaga: w przypadku e-recepty transgranicznej we wniosku w punkcie 6.5.1 należy podać klucz dostępu do recepty składający się z 44 cyfr.
-
Jakie są wyłączenia i ograniczenia w przypadku e-recepty transgranicznej?
Przepisać na e-receptę transgraniczną można produkty lecznicze gotowe, leki refundowane oraz nierefundowane.
Ograniczenia w zakresie wystawianych produktów, to:
- leki psychotropowe, odurzające;
- leki recepturowe;
- środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne;
- brak możliwości wydawania leków o innej mocy/postaci dawki.
- Czy e-recepta transgraniczna jest dostępna dla każdego?
W przypadku polskiego Pacjenta (bądź Pacjenta z nabytymi prawami do świadczeń na terenie RP) wyjeżdżającego za granicę konieczne do spełnienia są dwa warunki:
- Ukończony 18. rok życia;
- Posiadanie Internetowego Konta Pacjenta w celu wyrażenia zgody na obsługę e-recept transgranicznych.
- Czy można wydać pacjentowi zamiennik leku w ramach realizacji e-recepty transgranicznej? (przy zachowaniu mocy/postaci dawki)Tak, można wydać zamiennik, o ile na e-recepcie nie wskazano, że nie można dokonać zamiany leku (znacznik "nie zamieniać").
- Podejrzewam, że w polskiej aptece sprzedaje się inne leki, o innej nazwie, niż przepisane na recepcie może mieć Pacjent zza granicy. Czy można wydać pacjentowi zamiennik leku? (przy zachowaniu mocy/postaci dawki)Tak, można wydać zamiennik, o ile na e-recepcie nie wskazano, że nie można dokonać zamiany leku (znacznik "nie zamieniać").
- Co to jest PIN B i gdzie go znaleźć?PIN B, nazwa wywodzi się od angielskiej nazwy Patient Information Notice i oznacza Informację dla Pacjenta. Jest to dokument zawierający informacje o przetwarzaniu danych osobowych Pacjenta w kraju realizacji recepty. Farmaceuta ma obowiązek udostępnienia PINu B w postaci wydruku przed realizacją e- recepty transgranicznej. Treść PINu B została udostępniona aptekom przez NIA – Naczelna Izba Aptekarska, dostępna jest także na portalu ezdrowie.gov.pl, w zakładce dla Aptek -> e-recepta transgraniczna -> Pliki do pobrania.
- Czy PIN B można powiesić gdzieś na ścianie w aptece w widocznym miejscu, bez konieczności ustnego informowania pacjenta o przetwarzaniu danych?Tak, jednak obowiązkowo trzeba Pacjentowi wskazać PIN B, poinformować Go, gdzie PIN B się znajduje i umożliwić zapoznanie się z treścią.
- Gdzie przekazywać problemy techniczne związane z e-receptą transgraniczną? Na jaki adres można kierować zgłoszenia? Np. problemy informatyczne typu recepty nie widać w systemie, recepta błędnie wystawiona na inną osobę itp.
Wszelkie zgłoszenia prosimy kierować za pomocą formularza zgłoszeniowego problemów dostępnego pod adresem: https://p1pomoc.cez.gov.pl/ lub na adres mailowy: e-recepta@cez.gov.pl.
Możliwy jest także kontakt telefoniczny za pośrednictwem Infolinii technicznej: 19 239 lub zza granicy +48 515 239 239.
Przydatne informacje
Infrastruktura usług cyfrowych w dziedzinie e-zdrowia (the eHealth Digital Service Infrastructure - eHDSI) to infrastruktura zapewniająca ciągłość opieki obywatelom europejskim podczas ich podróży zagranicznych w UE.
Daje to krajom UE możliwość wymiany danych dotyczących zdrowia w bezpieczny, wydajny i interoperacyjny sposób. Obywatele mogą łatwo rozpoznać dostępność usług pod marką „MyHealth@EU”.
Więcej informacji można uzyskać na stronie: https://ec.europa.eu/health/ehealth-digital-health-and-care/electronic-cross-border-health-services_en (ang) oraz w pliku MyHealth@EU - Pytania i Odpowiedzi.
E-recepta i e-realizacja (wytyczne sieci e-Zdrowia dotyczące e-recept (ang)) umożliwiają obywatelom UE uzyskanie leków w aptece znajdującej się w innym kraju UE dzięki przekazywaniu elektronicznej recepty z ich kraju zamieszkania, w którym są zrzeszeni do kraju podróży.
eHDSI ułatwia transgraniczną wymianę danych dotyczących zdrowia, w tym e-recept. Poprzez „usługi podstawowe” Komisja Europejska zapewnia krajom UE wspólną infrastrukturę ICT i usługi przekrojowe (terminologia, interoperacyjność itp.). Następnie mogą stworzyć „usługi ogólne” w celu połączenia krajowych systemów e-Zdrowia za pośrednictwem „Krajowych punktów kontaktowych ds. e-Zdrowia (National Contact Points for eHealth - NCPeH)”, przy wsparciu finansowym z programu „Łącząc Europę” Telekomunikacja (2015-2020).
Grupa ekspertów krajów UE eHealth DSI (the eHealth DSI EU countries Expert Group - eHMSEG) składa się z menedżerów odpowiedzialnych za wdrażanie KPK i nominowanych przez kraje uczestniczące. Członkowie uczestniczą we wdrażaniu i obsłudze transgranicznej infrastruktury e-zdrowia i są odpowiedzialni za tworzenie Krajowych Punktów Kontaktowych ds. e-zdrowia.
Zarząd Operacyjny eHealth (the eHealth Operational Management Board - eHOMB) składa się z przedstawicieli służb wewnętrznych Komisji Europejskiej oraz przewodniczących eHMSEG. Nadzoruje świadczenie usług oraz podejmuje decyzje taktyczne i operacyjne dotyczące eHDSI.
Przydatne informacje
Infrastruktura usług cyfrowych w dziedzinie e-zdrowia (the eHealth Digital Service Infrastructure - eHDSI) to infrastruktura zapewniająca ciągłość opieki obywatelom europejskim podczas ich podróży zagranicznych w UE.
Daje to krajom UE możliwość wymiany danych dotyczących zdrowia w bezpieczny, wydajny i interoperacyjny sposób. Obywatele mogą łatwo rozpoznać dostępność usług pod marką „MyHealth@EU”.
Więcej informacji można uzyskać na stronie: https://ec.europa.eu/health/ehealth-digital-health-and-care/electronic-cross-border-health-services_en (ang) oraz w pliku MyHealth@EU - Pytania i Odpowiedzi.
E-recepta i e-realizacja (wytyczne sieci e-Zdrowia dotyczące e-recept (ang)) umożliwiają obywatelom UE uzyskanie leków w aptece znajdującej się w innym kraju UE dzięki przekazywaniu elektronicznej recepty z ich kraju zamieszkania, w którym są zrzeszeni do kraju podróży.
eHDSI ułatwia transgraniczną wymianę danych dotyczących zdrowia, w tym e-recept. Poprzez „usługi podstawowe” Komisja Europejska zapewnia krajom UE wspólną infrastrukturę ICT i usługi przekrojowe (terminologia, interoperacyjność itp.). Następnie mogą stworzyć „usługi ogólne” w celu połączenia krajowych systemów e-Zdrowia za pośrednictwem „Krajowych punktów kontaktowych ds. e-Zdrowia (National Contact Points for eHealth - NCPeH)”, przy wsparciu finansowym z programu „Łącząc Europę” Telekomunikacja (2015-2020).
Grupa ekspertów krajów UE eHealth DSI (the eHealth DSI EU countries Expert Group - eHMSEG) składa się z menedżerów odpowiedzialnych za wdrażanie KPK i nominowanych przez kraje uczestniczące. Członkowie uczestniczą we wdrażaniu i obsłudze transgranicznej infrastruktury e-zdrowia i są odpowiedzialni za tworzenie Krajowych Punktów Kontaktowych ds. e-zdrowia.
Zarząd Operacyjny eHealth (the eHealth Operational Management Board - eHOMB) składa się z przedstawicieli służb wewnętrznych Komisji Europejskiej oraz przewodniczących eHMSEG. Nadzoruje świadczenie usług oraz podejmuje decyzje taktyczne i operacyjne dotyczące eHDSI.