Jesteś w:
e-skierowanie uzdrowiskowe: aktualizacja szablonu dokumentu oraz istotne informacje
Szablon HL7 CDA skierowania uzdrowiskowego wraz z przykładem
Centrum e-Zdrowia
udostępnia zmodyfikowany szablon HL7 CDA skierowania uzdrowiskowego na potrzeby
dostawców oprogramowania w kontekście możliwości kierowania na leczenie
uzdrowiskowe lub rehabilitacje uzdrowiskową za pomocą e-skierowania.
W 2023 roku
zostanie uruchomiona obsługa skierowań na leczenie uzdrowiskowe.
Jak mogę
zapoznać się z szablonem?
Aby zapoznać
się z szablonami skierowania uzdrowiskowego należy rozpakować załącznik i
otworzyć plik: plcdaSkierUzdr20221209/plcda-html/index.html
Definicję
szablonu skierowania uzdrowiskowego można znaleźć w zakładce identyfikatory,
pod pozycją: 2.16.840.1.113883.3.4424.13.10.1.9 [1] Skierowanie do
uzdrowiska.
Wzorcowe przykłady skierowania znajdują się w załączonej paczce:
skier_uzdro_09122022_1_komunikacja_papierowa.xml
skier_uzdro_09122022_2_komunikacja_elektroniczna_tel.xml
skier_uzdro_09122022_3_komunikacja_elektroniczna_email.xml
skier_uzdro_09122022_4_komunikacja_elektroniczna_tel_email.xml
Zakres danych elektronicznego skierowania
Szablon
został przygotowany na podstawie obowiązującego wzoru tj. zakresu danych
skierowania papierowego i dostosowany do formy elektronicznej. Dokument
elektronicznego skierowania zawiera dane, które wypełnia i podpisuje lekarz
ubezpieczenia zdrowotnego.
W
szczególności są to dane dotyczące wywiadu, badań przedmiotowych, aktualnych
wyników badań w kontekście przekazanych danych pacjenta przez dane placówki, w
ramach której wystawiono dokument e-skierowania.
Wyniki badań
można przekazać w opisowy sposób analogicznie jak to jest realizowane w
przypadku formy papierowej lub przez wskazanie jako załącznika w postaci indeksu
elektronicznej dokumentacji medycznej pacjenta (EDM). Przekazanie w dokumencie
skierowania odniesienia do elektronicznej dokumentacji medycznej ogranicza
proces przepisywania wyniku, skracając tym samym czas wystawienia samego dokumentu.
Dotychczasowe
dane wynikające ze wzoru formularza papierowego dotyczące oceny celowości czy
potwierdzenia skierowania, realizowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia nie
zawierają się w wystawianym dokumencie, będą dostępne w ramach odczytu
skierowania jako element składowy całości procesu.
Zasady i reguły walidacyjne
Centrum e-Zdrowia wprowadza dodatkowe reguły weryfikujące wymagania związane z zakresem i jakością przekazywanych danych nie wpływające na zmiany i zależności w budowie dokumentu, w szczególności:
- weryfikacja
wieku pacjenta, w kontekście wymogu podania danych opiekuna dla osób poniżej 18
r.ż.
- weryfikacja poprawności
uzupełnionych danych adresowych w tym danych TERYT
- weryfikacja wskazania numeru umowy oraz oddziału NFZ w dokumencie
- weryfikacji wystawcy w zakresie roli lekarza
- weryfikacji wskazania rodzaju umowy dot. tylko świadczeniodawców z wył. aptek
- weryfikacja wskazanej formy komunikacji w ramach obsługi skierowania
- weryfikacja posiadania konta IKP w przypadku oznaczenia komunikacji elektronicznej
- weryfikacja poprawności
danych kontaktowych w przypadku oznaczenia komunikacji elektronicznej
- weryfikacji istnienia indeksu wskazanej dokumentacji EDM, jeśli została wskazana w
dokumencie.
Zasady dla formy komunikacji NFZ z pacjentem
1. Zakłada się w przypadku oznaczenia formy
komunikacji elektronicznej z pacjentem przez NFZ posiadania konta IKP przez
pacjenta z zbieżnymi danymi kontaktowymi podanymi na dokumencie, co najmniej w
zakresie adresu e-mail lub telefonu kontaktowego.
W przypadku wybrania takiego kanału, gdzie pacjent:
a. nie posiada konta w IKP, skierowanie
nie będzie mogło mieć oznaczonego kanału komunikacji elektronicznej, dostępna
będzie tylko forma papierowa
b. posiada konto IKP jednak dane z
konta IKP nie zgadzają się z danymi wskazanymi na dokumencie skierowania, dostępna
będzie tylko forma papierowa
c. posiada konto IKP, dane z konta są
zgodne z danymi dokumentu, skierowanie będzie mogło mieć oznaczony kanał
komunikacji elektronicznej.
2.
Umożliwia się wskazanie powiadomień dla procesu
obsługi skierowania w postaci papierowej. W tym celu należy oznaczyć kanał w
dokumencie skierowania, a odpowiednie informacje dostępne na danym etapie
obsługi skierowania zostaną przesłane drogą papierową na wskazany w dokumencie
obligatoryjny adres pacjenta.
W przypadku komunikacji papierowej informacje o
statusach będą dostępne na koncie pacjenta (IKP) oraz w aplikacji mojeIKP, nie
będą jednak funkcjonowały powiadomienia elektroniczne.
Zasady dla uzupełnienia informacji o brakach w
wystawionym skierowaniu na leczenie uzdrowiskowe przez lekarza wystawiającego.
Informacje o brakach lub potrzebie uzupełnienia dokumentu skierowania będą
przekazywane do wystawcy dokumentu na dres e-mail miejsca udzielania świadczeń
zawartego w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą (RPWDL). Wysłane
zostanie także powiadomienie o negatywnej ocenie tj. odrzuceniu skierowania.
1.
Umożliwia się uzupełnienie braków dla danego dokumentu
skierowania przez wystawienie nowego dokumentu z jedną z poniższych ścieżek:
a.
uzupełnione braki ze wskazaniem referencji do
pierwotnego dokumentu.
b.
uzupełnione braki bez wskazania referencji do
poprzedniego dokumentu
2.
W przypadku uzupełnienia braków dla otrzymanej
informacji o takiej potrzebie, umożliwia się:
a. Wystawienie nowego dokumentu skierowania dla pacjenta ze wskazaniem referencji do skierowania poprzedniego względem, którego uzupełnia się braki, bez zmian statusu poprzedniego skierowania tj. anulowania przez wystawce. W tym przypadku skierowania przez wskazanie referencji zostanie anulowane w sposób automatyczny na platformie P1.
b.
Wystawienie nowego dokumentu skierowania, po
wcześniejszej zmianie statusu poprzedniego dokumentu skierowania na anulowane
bez wskazania referencji do niego.
3. W przypadku odrzucenia skierowania
przez Narodowy Fundusz Zdrowia należy
zapoznać się z powodem odrzucenia zawartym w informacji dot. Skierowania.
W późniejszym czasie zostanie udostępniona dodatkowa usługa pomocnicza dla wystawcy skierowania dotycząca informacji o ostatnich pobytach uzdrowiskowych pacjenta z ostatnich 3 lat od daty bieżącej, o jej udostępnieniu poinformujemy.