e-skierowanie uzdrowiskowe: aktualizacja szablonu dokumentu oraz istotne informacje

Szablon HL7 CDA skierowania uzdrowiskowego wraz z przykładem

Centrum e-Zdrowia udostępnia zmodyfikowany szablon HL7 CDA skierowania uzdrowiskowego na potrzeby dostawców oprogramowania w kontekście możliwości kierowania na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitacje uzdrowiskową za pomocą e-skierowania.

 

W 2023 roku zostanie uruchomiona obsługa skierowań na leczenie uzdrowiskowe.
 

 

Jak mogę zapoznać się z szablonem?

Aby zapoznać się z szablonami skierowania uzdrowiskowego należy rozpakować załącznik i otworzyć plik: plcdaSkierUzdr20221209/plcda-html/index.html

Definicję szablonu skierowania uzdrowiskowego można znaleźć w zakładce identyfikatory, pod pozycją: 2.16.840.1.113883.3.4424.13.10.1.9 [1] Skierowanie do uzdrowiska.

 

Wzorcowe przykłady skierowania znajdują się w załączonej paczce:

skier_uzdro_09122022_1_komunikacja_papierowa.xml

skier_uzdro_09122022_2_komunikacja_elektroniczna_tel.xml

skier_uzdro_09122022_3_komunikacja_elektroniczna_email.xml

skier_uzdro_09122022_4_komunikacja_elektroniczna_tel_email.xml

 

Zakres danych elektronicznego skierowania

Szablon został przygotowany na podstawie obowiązującego wzoru tj. zakresu danych skierowania papierowego i dostosowany do formy elektronicznej. Dokument elektronicznego skierowania zawiera dane, które wypełnia i podpisuje lekarz ubezpieczenia zdrowotnego.

W szczególności są to dane dotyczące wywiadu, badań przedmiotowych, aktualnych wyników badań w kontekście przekazanych danych pacjenta przez dane placówki, w ramach której wystawiono dokument e-skierowania.

Wyniki badań można przekazać w opisowy sposób analogicznie jak to jest realizowane w przypadku formy papierowej lub przez wskazanie jako załącznika w postaci indeksu elektronicznej dokumentacji medycznej pacjenta (EDM). Przekazanie w dokumencie skierowania odniesienia do elektronicznej dokumentacji medycznej ogranicza proces przepisywania wyniku, skracając tym samym czas wystawienia samego dokumentu.

Dotychczasowe dane wynikające ze wzoru formularza papierowego dotyczące oceny celowości czy potwierdzenia skierowania, realizowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia nie zawierają się w wystawianym dokumencie, będą dostępne w ramach odczytu skierowania jako element składowy całości procesu.

 

Zasady i reguły walidacyjne

Centrum e-Zdrowia wprowadza dodatkowe reguły weryfikujące wymagania związane z zakresem i jakością przekazywanych danych nie wpływające na zmiany i zależności w budowie dokumentu, w szczególności:

  •          weryfikacja wieku pacjenta, w kontekście wymogu podania danych opiekuna dla osób poniżej 18 r.ż.
  •          weryfikacja poprawności uzupełnionych danych adresowych w tym danych TERYT
  •          weryfikacja wskazania numeru umowy oraz oddziału NFZ w dokumencie
  •          weryfikacji wystawcy w zakresie roli lekarza
  •      weryfikacji wskazania rodzaju umowy dot. tylko świadczeniodawców z wył. aptek
  •         weryfikacja wskazanej formy komunikacji w ramach obsługi skierowania
  •         weryfikacja posiadania konta IKP w przypadku oznaczenia komunikacji elektronicznej
  •         weryfikacja poprawności danych kontaktowych w przypadku oznaczenia komunikacji elektronicznej
  •         weryfikacji istnienia indeksu wskazanej dokumentacji EDM, jeśli została wskazana w dokumencie.

 

Zasady dla formy komunikacji NFZ z pacjentem

1.     Zakłada się w przypadku oznaczenia formy komunikacji elektronicznej z pacjentem przez NFZ posiadania konta IKP przez pacjenta z zbieżnymi danymi kontaktowymi podanymi na dokumencie, co najmniej w zakresie adresu e-mail lub telefonu kontaktowego.

 

W przypadku wybrania takiego kanału, gdzie pacjent:

 

a.     nie posiada konta w IKP, skierowanie nie będzie mogło mieć oznaczonego kanału komunikacji elektronicznej, dostępna będzie tylko forma papierowa

b.     posiada konto IKP jednak dane z konta IKP nie zgadzają się z danymi wskazanymi na dokumencie skierowania, dostępna będzie tylko forma papierowa

c.     posiada konto IKP, dane z konta są zgodne z danymi dokumentu, skierowanie będzie mogło mieć oznaczony kanał komunikacji elektronicznej.

 

2.     Umożliwia się wskazanie powiadomień dla procesu obsługi skierowania w postaci papierowej. W tym celu należy oznaczyć kanał w dokumencie skierowania, a odpowiednie informacje dostępne na danym etapie obsługi skierowania zostaną przesłane drogą papierową na wskazany w dokumencie obligatoryjny adres pacjenta.

 

W przypadku komunikacji papierowej informacje o statusach będą dostępne na koncie pacjenta (IKP) oraz w aplikacji mojeIKP, nie będą jednak funkcjonowały powiadomienia elektroniczne.

 

Zasady dla uzupełnienia informacji o brakach w wystawionym skierowaniu na leczenie uzdrowiskowe przez lekarza wystawiającego.

Informacje o brakach lub potrzebie uzupełnienia dokumentu skierowania będą przekazywane do wystawcy dokumentu na dres e-mail miejsca udzielania świadczeń zawartego w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą (RPWDL). Wysłane zostanie także powiadomienie o negatywnej ocenie tj. odrzuceniu skierowania.

1.     Umożliwia się uzupełnienie braków dla danego dokumentu skierowania przez wystawienie nowego dokumentu z jedną z poniższych ścieżek:

a.     uzupełnione braki ze wskazaniem referencji do pierwotnego dokumentu.

b.     uzupełnione braki bez wskazania referencji do poprzedniego dokumentu

 

2.     W przypadku uzupełnienia braków dla otrzymanej informacji o takiej potrzebie, umożliwia się:

a.     Wystawienie nowego dokumentu skierowania dla pacjenta ze wskazaniem referencji do skierowania poprzedniego względem, którego uzupełnia się braki, bez zmian statusu poprzedniego skierowania tj. anulowania przez wystawce. W tym przypadku skierowania przez wskazanie referencji zostanie anulowane w sposób automatyczny na platformie P1.

b.     Wystawienie nowego dokumentu skierowania, po wcześniejszej zmianie statusu poprzedniego dokumentu skierowania na anulowane bez wskazania referencji do niego.

 

     3. W przypadku odrzucenia skierowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia należy           

zapoznać się z powodem odrzucenia zawartym w informacji dot. Skierowania.



 



W późniejszym czasie zostanie udostępniona dodatkowa usługa pomocnicza dla wystawcy skierowania dotycząca informacji o ostatnich pobytach uzdrowiskowych pacjenta z ostatnich 3 lat od daty bieżącej, o jej udostępnieniu poinformujemy.          

Pliki do pobrania