Jak możemy pomóc?

Pracownicy medyczni z całego kraju zadali nam szereg pytań dotyczących działania systemu elektronicznej recepty transgranicznej. Poniżej odpowiadamy na te najczęściej zadawane.
Lista ta będzie na bieżąco aktualizowana

Aspekty prawne 

  • Czy jest możliwość refundacji e-recepty transgranicznej? 

    Tak, zwrot kosztów refundacji możliwy jest w kraju pacjenta. Wymagane jest zawnioskowanie przez Pacjenta o zwrot. W przypadku polskiego Pacjenta wymagane jest złożenie stosownego wniosku do NFZ.

    Więcej informacji udziela NFZ na stronie: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-uzyskac-zwrot-kosztow-leczenia-w-ramach-dyrektywy-transgranicznej/.

    Należy złożyć “WNIOSEK O ZWROT KOSZTÓW ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ UDZIELONYCH NA TERYTORIUM INNEGO NIŻ RZECZPOSPOLITA POLSKA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO UNII EUROPEJSKIEJ LUB EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO – NA PODSTAWIE ART. 42b USTAWY Z DNIA 27 SIERPNIA 2004 r. O ŚWIADCZENIACH OPIEKI ZDROWOTNEJ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH”

    Uwaga: w przypadku e-recepty transgranicznej we wniosku w punkcie 6.5.1 należy podać klucz dostępu do recepty składający się z 44 cyfr.  

  • Czy e-recepta transgraniczna jest dostępna dla każdego? 

    W przypadku polskiego Pacjenta (bądź Pacjenta z nabytymi prawami do świadczeń na terenie RP) wyjeżdżającego za granicę konieczne do spełnienia są dwa warunki:

    1. ukończony 18. rok życia;
    2. posiadanie Internetowego Konta Pacjenta w celu wyrażenia zgody na obsługę e-recept transgranicznych. 
  • Jakie są wyłączenia i ograniczenia dla pracowników medycznych podczas wystawiania e-recepty transgranicznej? 

    Przepisać na e-receptę transgraniczną można produkty lecznicze gotowe, o kategorii dostępności "Rp" (wydawane z przepisu lekarza) lub "OTC"(wydawane bez przepisu lekarza), leki refundowane oraz nierefundowane. Nie jest możliwe wystawienie e-recepty transgranicznej na:

    1. leki psychotropowe, odurzające;
    2. leki recepturowe;
    3. produkty lecznicze o kategorii dostępności "Rpz" (wydawane z przepisu lekarza do zastrzeżonego stosowania);
    4. środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne. 
  • Jakie są podstawy prawne e-recepty transgranicznej? 
    1. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne ( Dz.U z 2021r., poz. 1977, z późn. zm.) art. 2 pkt 35aa; art. 95b ust. 2 pkt 3 i ust. 4; art. 96 ust. 1 pkt 4; art. 96a ust. 1, ust. 1a, ust. 1aa, ust. 1b, ust. 12; art. 99a ust. 3;
    2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie recept (Dz.U. z 2020 r., poz. 2424, z późn. zm.) § 1 pkt 2; § 2 ust. 1 pkt 5; § 5 ust. 4, ust. 5, ust. 9; § 6 ust. 3, § 13; § 14 ust.1 - 4. 

Wystawienie e-recepty transgranicznej 

  • Jak wystawić e-receptę transgraniczną? 

    E-recepta transgraniczna jest wystawiana w ten sam sposób, co e-recepta krajowa, tj. nie jest ona inaczej oznaczana. W celu wystawienia e-recepty transgranicznej należy:

    1. Zalogować się do aplikacji gabinet.gov.pl;
    2. Na stronie głównej w kategorii „Recepty” wybrać „Stwórz nową”;
    3. Wypełnić dane pacjenta, dla którego wystawić chcemy receptę i kliknąć „Zapisz dane pacjenta”;
    4. Przy wystawieniu nowej recepty wypełniamy informacje o dawkowaniu oraz leku, jak chcemy wystawić i klikamy „Wystaw receptę”;
    5. Po wystawieniu recepty wyświetli się ona na liście pakietów recept, gdzie możliwa będzie Edycja oraz Podpis;
    6. Po kliknięciu opcji „Podpis” należy wybrać sposób, w jaki podpisana zostanie recepta;
    7. Po podpisaniu recepta wyświetli się jako wystawiona.

    Uwaga: Realizacja e-recepty przez Pacjenta za granicą wymaga wyrażenia zgody przez pacjenta za pomocą konta IKP. 

    UWAGA: nie wszystkie e-recepty krajowe będą możliwe do realizacji za granicą!

    E-recepty transgraniczne, które mogą zostać zrealizowane charakteryzują się następującymi właściwościami:

    1. [status e-recepty] tylko w statusie WYSTAWIONA z ostatnich 12 miesięcy patrząc od daty wystawienia e-recepty;
    2. [rodzaj leku] na produkty (leki) gotowe:
      • [Kategoria dostępności leku] oznaczone do realizacji są e-recepty o kategorii dostępności "Rp" (wydawane z przepisu lekarza) oraz "OTC" (wydawane bez przepisu lekarza).
    3. [identyfikator opakowania] e-recepty z poprawnym numerem GTIN/EAN, na podstawie którego można jednoznacznie stwierdzić jakie opakowanie leku zostało przepisane;
    4. [refundacja] e-recepty refundowane i nierefundowane;
    5. [tryb wystawienia e-recepty] może być realizowana dla każdego trybu (Zwykła, Farmaceutyczna, Pielęgniarska, Pielęgniarska na zlecenie lekarza), z tym, że w trybie „Farmaceutyczna” recepta jest wystawiana i od razu realizowana przez Farmaceutę, więc standardowo taka recepta nie pojawi się na liście, bo będzie w statusie ZREALIZOWANA;
    6. [rodzaj recepty elektronicznej] może być realizowany każdy rodzaj (zwykła, pro auctore, pro familia);
    7. [typ leku] jako „realizowalne” ustawiane są tylko recepty, które zawierają produkty z nieokreślonym typem leku lub z określonym typem leku z poniższego zbioru:
      • Antybiotyk – możliwość realizacji przez 7 dni,
      • Lek immunologiczny - możliwość realizacji przez 120 dni (liczone zawsze od daty wystawienia recepty),
      • Wykaz A (substancje czynne bardzo silnie działające) - możliwość realizacji przez 30 dni (leki z substancjami czynnymi przypisanymi do pozostałych Wykazów są oznaczane jako „nierealizowalne” na liście recept.  
  • Jakie kraje obecnie realizują funkcjonalność e-recepty transgranicznej? 

    Obecnie kraje, które obsługują wymianę e-recept transgranicznych to: 

    • Estonia,
    • Portugalia,
    • Chorwacja,
    • Finlandia. 
  • Gdzie mogę sprawdzić, czy przyjmowany przez Pacjenta lek jest dostępny w kraju, do którego udaje się Pacjent? Chciał/a/bym mieć pewność, że mój Pacjent będzie mógł wykupić dany lek za granicą, że jest tam wydawany w aptece. 
    Niestety nie ma bazy / listy dostępnych leków z podziałem na kraje. 
  • Czy mogę na e-recepcie transgranicznej przepisać Pacjentowi lek, który nie jest dostępny w Polsce, ale w kraju, do którego jedzie Pacjent jest on dostępny na receptę?  
    Nie. W zakresie przepisywania leków panują takie same zasady, jak przy wystawianiu krajowych e-recept, tj. produkt musi być zarejestrowany w Polsce, a opakowanie leku identyfikowalne po numerze EAN/GTIN. 

Problemy techniczne

  • Gdzie przekazywać problemy techniczne związane z e-receptą transgraniczną? Na jaki adres można kierować zgłoszenia? Np. problemy informatyczne typu recepty nie widać w systemie, recepta błędnie wystawiona na inną osobę itp.

    Wszelkie zgłoszenia prosimy kierować za pomocą formularza zgłoszeniowego problemów dostępnego pod adresem: https://p1pomoc.cez.gov.pl/ lub na adres mailowy: e-recepta@cez.gov.pl. Możliwy jest także kontakt telefoniczny za pośrednictwem Infolinii technicznej: 19 239 lub zza granicy +48 515 239 239