Jesteś w:
Jak możemy pomóc?
Pracownicy medyczni z całego kraju zadali nam szereg pytań dotyczących działania systemu elektronicznej recepty transgranicznej. Poniżej odpowiadamy na te najczęściej zadawane.
Lista ta będzie na bieżąco aktualizowana
Aspekty prawne
- Czy jest możliwość refundacji e-recepty transgranicznej?
Tak, zwrot kosztów refundacji możliwy jest w kraju pacjenta. Wymagane jest zawnioskowanie przez Pacjenta o zwrot. W przypadku polskiego Pacjenta wymagane jest złożenie stosownego wniosku do NFZ.
Więcej informacji udziela NFZ na stronie: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-uzyskac-zwrot-kosztow-leczenia-w-ramach-dyrektywy-transgranicznej/.
Należy złożyć “WNIOSEK O ZWROT KOSZTÓW ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ UDZIELONYCH NA TERYTORIUM INNEGO NIŻ RZECZPOSPOLITA POLSKA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO UNII EUROPEJSKIEJ LUB EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO – NA PODSTAWIE ART. 42b USTAWY Z DNIA 27 SIERPNIA 2004 r. O ŚWIADCZENIACH OPIEKI ZDROWOTNEJ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH”
Uwaga: w przypadku e-recepty transgranicznej we wniosku w punkcie 6.5.1 należy podać klucz dostępu do recepty składający się z 44 cyfr.
- Czy e-recepta transgraniczna jest dostępna dla każdego?
W przypadku polskiego Pacjenta (bądź Pacjenta z nabytymi prawami do świadczeń na terenie RP) wyjeżdżającego za granicę konieczne do spełnienia są dwa warunki:
- ukończony 18. rok życia;
- posiadanie Internetowego Konta Pacjenta w celu wyrażenia zgody na obsługę e-recept transgranicznych.
- Jakie są wyłączenia i ograniczenia dla pracowników medycznych podczas wystawiania e-recepty transgranicznej?
Przepisać na e-receptę transgraniczną można produkty lecznicze gotowe, o kategorii dostępności "Rp" (wydawane z przepisu lekarza) lub "OTC"(wydawane bez przepisu lekarza), leki refundowane oraz nierefundowane. Nie jest możliwe wystawienie e-recepty transgranicznej na:
- leki psychotropowe, odurzające;
- leki recepturowe;
- produkty lecznicze o kategorii dostępności "Rpz" (wydawane z przepisu lekarza do zastrzeżonego stosowania);
- środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne.
- Jakie są podstawy prawne e-recepty transgranicznej?
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne ( Dz.U z 2021r., poz. 1977, z późn. zm.) art. 2 pkt 35aa; art. 95b ust. 2 pkt 3 i ust. 4; art. 96 ust. 1 pkt 4; art. 96a ust. 1, ust. 1a, ust. 1aa, ust. 1b, ust. 12; art. 99a ust. 3;
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie recept (Dz.U. z 2020 r., poz. 2424, z późn. zm.) § 1 pkt 2; § 2 ust. 1 pkt 5; § 5 ust. 4, ust. 5, ust. 9; § 6 ust. 3, § 13; § 14 ust.1 - 4.
Wystawienie e-recepty transgranicznej
- Jak wystawić e-receptę transgraniczną?
E-recepta transgraniczna jest wystawiana w ten sam sposób, co e-recepta krajowa, tj. nie jest ona inaczej oznaczana. W celu wystawienia e-recepty transgranicznej należy:
- Zalogować się do aplikacji gabinet.gov.pl;
- Na stronie głównej w kategorii „Recepty” wybrać „Stwórz nową”;
- Wypełnić dane pacjenta, dla którego wystawić chcemy receptę i kliknąć „Zapisz dane pacjenta”;
- Przy wystawieniu nowej recepty wypełniamy informacje o dawkowaniu oraz leku, jak chcemy wystawić i klikamy „Wystaw receptę”;
- Po wystawieniu recepty wyświetli się ona na liście pakietów recept, gdzie możliwa będzie Edycja oraz Podpis;
- Po kliknięciu opcji „Podpis” należy wybrać sposób, w jaki podpisana zostanie recepta;
- Po podpisaniu recepta wyświetli się jako wystawiona.
Uwaga: Realizacja e-recepty przez Pacjenta za granicą wymaga wyrażenia zgody przez pacjenta za pomocą konta IKP.
UWAGA: nie wszystkie e-recepty krajowe będą możliwe do realizacji za granicą!
E-recepty transgraniczne, które mogą zostać zrealizowane charakteryzują się następującymi właściwościami:
- [status e-recepty] tylko w statusie WYSTAWIONA z ostatnich 12 miesięcy patrząc od daty wystawienia e-recepty;
- [rodzaj leku] na produkty (leki) gotowe:
- [Kategoria dostępności leku] oznaczone do realizacji są e-recepty o kategorii dostępności "Rp" (wydawane z przepisu lekarza) oraz "OTC" (wydawane bez przepisu lekarza).
- [identyfikator opakowania] e-recepty z poprawnym numerem GTIN/EAN, na podstawie którego można jednoznacznie stwierdzić jakie opakowanie leku zostało przepisane;
- [refundacja] e-recepty refundowane i nierefundowane;
- [tryb wystawienia e-recepty] może być realizowana dla każdego trybu (Zwykła, Farmaceutyczna, Pielęgniarska, Pielęgniarska na zlecenie lekarza), z tym, że w trybie „Farmaceutyczna” recepta jest wystawiana i od razu realizowana przez Farmaceutę, więc standardowo taka recepta nie pojawi się na liście, bo będzie w statusie ZREALIZOWANA;
- [rodzaj recepty elektronicznej] może być realizowany każdy rodzaj (zwykła, pro auctore, pro familia);
- [typ leku] jako „realizowalne” ustawiane są tylko recepty, które zawierają produkty z nieokreślonym typem leku lub z określonym typem leku z poniższego zbioru:
- Antybiotyk – możliwość realizacji przez 7 dni,
- Lek immunologiczny - możliwość realizacji przez 120 dni (liczone zawsze od daty wystawienia recepty),
- Wykaz A (substancje czynne bardzo silnie działające) - możliwość realizacji przez 30 dni (leki z substancjami czynnymi przypisanymi do pozostałych Wykazów są oznaczane jako „nierealizowalne” na liście recept.
- Jakie kraje obecnie realizują funkcjonalność e-recepty transgranicznej?
Obecnie kraje, które obsługują wymianę e-recept transgranicznych to:
- Estonia,
- Portugalia,
- Chorwacja,
- Finlandia.
- Gdzie mogę sprawdzić, czy przyjmowany przez Pacjenta lek jest dostępny w kraju, do którego udaje się Pacjent? Chciał/a/bym mieć pewność, że mój Pacjent będzie mógł wykupić dany lek za granicą, że jest tam wydawany w aptece.Niestety nie ma bazy / listy dostępnych leków z podziałem na kraje.
- Czy mogę na e-recepcie transgranicznej przepisać Pacjentowi lek, który nie jest dostępny w Polsce, ale w kraju, do którego jedzie Pacjent jest on dostępny na receptę?Nie. W zakresie przepisywania leków panują takie same zasady, jak przy wystawianiu krajowych e-recept, tj. produkt musi być zarejestrowany w Polsce, a opakowanie leku identyfikowalne po numerze EAN/GTIN.
Problemy techniczne
- Wszelkie zgłoszenia prosimy kierować za pomocą formularza zgłoszeniowego problemów dostępnego pod adresem: https://p1pomoc.cez.gov.pl/ lub na adres mailowy: e-recepta@cez.gov.pl. Możliwy jest także kontakt telefoniczny za pośrednictwem Infolinii technicznej: 19 239 lub zza granicy +48 515 239 239.
Gdzie przekazywać problemy techniczne związane z e-receptą transgraniczną? Na jaki adres można kierować zgłoszenia? Np. problemy informatyczne typu recepty nie widać w systemie, recepta błędnie wystawiona na inną osobę itp.
- Czy jest możliwość refundacji e-recepty transgranicznej?
Tak, zwrot kosztów refundacji możliwy jest w kraju pacjenta. Wymagane jest zawnioskowanie przez Pacjenta o zwrot. W przypadku polskiego Pacjenta wymagane jest złożenie stosownego wniosku do NFZ.
Więcej informacji udziela NFZ na stronie: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-uzyskac-zwrot-kosztow-leczenia-w-ramach-dyrektywy-transgranicznej/.
Należy złożyć “WNIOSEK O ZWROT KOSZTÓW ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ UDZIELONYCH NA TERYTORIUM INNEGO NIŻ RZECZPOSPOLITA POLSKA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO UNII EUROPEJSKIEJ LUB EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO – NA PODSTAWIE ART. 42b USTAWY Z DNIA 27 SIERPNIA 2004 r. O ŚWIADCZENIACH OPIEKI ZDROWOTNEJ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH”
Uwaga: w przypadku e-recepty transgranicznej we wniosku w punkcie 6.5.1 należy podać klucz dostępu do recepty składający się z 44 cyfr.
- Czy e-recepta transgraniczna jest dostępna dla każdego?
W przypadku polskiego Pacjenta (bądź Pacjenta z nabytymi prawami do świadczeń na terenie RP) wyjeżdżającego za granicę konieczne do spełnienia są dwa warunki:
- ukończony 18. rok życia;
- posiadanie Internetowego Konta Pacjenta w celu wyrażenia zgody na obsługę e-recept transgranicznych.
- Jakie są wyłączenia i ograniczenia dla pracowników medycznych podczas wystawiania e-recepty transgranicznej?
Przepisać na e-receptę transgraniczną można produkty lecznicze gotowe, o kategorii dostępności "Rp" (wydawane z przepisu lekarza) lub "OTC"(wydawane bez przepisu lekarza), leki refundowane oraz nierefundowane. Nie jest możliwe wystawienie e-recepty transgranicznej na:
- leki psychotropowe, odurzające;
- leki recepturowe;
- produkty lecznicze o kategorii dostępności "Rpz" (wydawane z przepisu lekarza do zastrzeżonego stosowania);
- środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne.
- Jakie są podstawy prawne e-recepty transgranicznej?
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne ( Dz.U z 2021r., poz. 1977, z późn. zm.) art. 2 pkt 35aa; art. 95b ust. 2 pkt 3 i ust. 4; art. 96 ust. 1 pkt 4; art. 96a ust. 1, ust. 1a, ust. 1aa, ust. 1b, ust. 12; art. 99a ust. 3;
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie recept (Dz.U. z 2020 r., poz. 2424, z późn. zm.) § 1 pkt 2; § 2 ust. 1 pkt 5; § 5 ust. 4, ust. 5, ust. 9; § 6 ust. 3, § 13; § 14 ust.1 - 4.
- Jak wystawić e-receptę transgraniczną?
E-recepta transgraniczna jest wystawiana w ten sam sposób, co e-recepta krajowa, tj. nie jest ona inaczej oznaczana. W celu wystawienia e-recepty transgranicznej należy:
- Zalogować się do aplikacji gabinet.gov.pl;
- Na stronie głównej w kategorii „Recepty” wybrać „Stwórz nową”;
- Wypełnić dane pacjenta, dla którego wystawić chcemy receptę i kliknąć „Zapisz dane pacjenta”;
- Przy wystawieniu nowej recepty wypełniamy informacje o dawkowaniu oraz leku, jak chcemy wystawić i klikamy „Wystaw receptę”;
- Po wystawieniu recepty wyświetli się ona na liście pakietów recept, gdzie możliwa będzie Edycja oraz Podpis;
- Po kliknięciu opcji „Podpis” należy wybrać sposób, w jaki podpisana zostanie recepta;
- Po podpisaniu recepta wyświetli się jako wystawiona.
Uwaga: Realizacja e-recepty przez Pacjenta za granicą wymaga wyrażenia zgody przez pacjenta za pomocą konta IKP.
UWAGA: nie wszystkie e-recepty krajowe będą możliwe do realizacji za granicą!
E-recepty transgraniczne, które mogą zostać zrealizowane charakteryzują się następującymi właściwościami:
- [status e-recepty] tylko w statusie WYSTAWIONA z ostatnich 12 miesięcy patrząc od daty wystawienia e-recepty;
- [rodzaj leku] na produkty (leki) gotowe:
- [Kategoria dostępności leku] oznaczone do realizacji są e-recepty o kategorii dostępności "Rp" (wydawane z przepisu lekarza) oraz "OTC" (wydawane bez przepisu lekarza).
- [identyfikator opakowania] e-recepty z poprawnym numerem GTIN/EAN, na podstawie którego można jednoznacznie stwierdzić jakie opakowanie leku zostało przepisane;
- [refundacja] e-recepty refundowane i nierefundowane;
- [tryb wystawienia e-recepty] może być realizowana dla każdego trybu (Zwykła, Farmaceutyczna, Pielęgniarska, Pielęgniarska na zlecenie lekarza), z tym, że w trybie „Farmaceutyczna” recepta jest wystawiana i od razu realizowana przez Farmaceutę, więc standardowo taka recepta nie pojawi się na liście, bo będzie w statusie ZREALIZOWANA;
- [rodzaj recepty elektronicznej] może być realizowany każdy rodzaj (zwykła, pro auctore, pro familia);
- [typ leku] jako „realizowalne” ustawiane są tylko recepty, które zawierają produkty z nieokreślonym typem leku lub z określonym typem leku z poniższego zbioru:
- Antybiotyk – możliwość realizacji przez 7 dni,
- Lek immunologiczny - możliwość realizacji przez 120 dni (liczone zawsze od daty wystawienia recepty),
- Wykaz A (substancje czynne bardzo silnie działające) - możliwość realizacji przez 30 dni (leki z substancjami czynnymi przypisanymi do pozostałych Wykazów są oznaczane jako „nierealizowalne” na liście recept.
- Jakie kraje obecnie realizują funkcjonalność e-recepty transgranicznej?
Obecnie kraje, które obsługują wymianę e-recept transgranicznych to:
- Estonia,
- Portugalia,
- Chorwacja,
- Finlandia.
- Gdzie mogę sprawdzić, czy przyjmowany przez Pacjenta lek jest dostępny w kraju, do którego udaje się Pacjent? Chciał/a/bym mieć pewność, że mój Pacjent będzie mógł wykupić dany lek za granicą, że jest tam wydawany w aptece.Niestety nie ma bazy / listy dostępnych leków z podziałem na kraje.
- Czy mogę na e-recepcie transgranicznej przepisać Pacjentowi lek, który nie jest dostępny w Polsce, ale w kraju, do którego jedzie Pacjent jest on dostępny na receptę?Nie. W zakresie przepisywania leków panują takie same zasady, jak przy wystawianiu krajowych e-recept, tj. produkt musi być zarejestrowany w Polsce, a opakowanie leku identyfikowalne po numerze EAN/GTIN.
-
Gdzie przekazywać problemy techniczne związane z e-receptą transgraniczną? Na jaki adres można kierować zgłoszenia? Np. problemy informatyczne typu recepty nie widać w systemie, recepta błędnie wystawiona na inną osobę itp.
Wszelkie zgłoszenia prosimy kierować za pomocą formularza zgłoszeniowego problemów dostępnego pod adresem: https://p1pomoc.cez.gov.pl/ lub na adres mailowy: e-recepta@cez.gov.pl. Możliwy jest także kontakt telefoniczny za pośrednictwem Infolinii technicznej: 19 239 lub zza granicy +48 515 239 239.